Een inspiratie shotlist voor concerten

Concertfotografie kent geen vaste regels en patronen, je bent dus nergens toe verplicht. Het is ook niet mijn intentie dat je elk concert aan de hand van deze lijst moet gaan fotograferen en dit toepast op al je opdrachtgevers. Elke opdrachtgever heeft namelijk weer z’n eigen wensen. Misschien wil die van jou wel vooral close-ups van het bekendste gezicht, of juist alleen maar overzichten van het podium en het decor.

Maar, wanneer je nog niet zo ervaren bent in concertfotografie kan deze lijst een prettige houvast zijn en je inspiratie geven. Of je nou enkel de eerste drie liedjes mag fotograferen, mee bent met de artiest of in opdracht van de zaal fotografeert. Doe er je voordeel mee!

1. De backstage

Ben je met de artiest mee? Maak dan ook backstage foto’s wanneer de artiest bijvoorbeeld in overleg is, aan het soundchecken is, lekker ligt te luieren in z’n kleedkamer of zich klaar maakt voor de show. Dit is een groot onderdeel van ‘het artiest zijn’ en ook het unieke perspectief wat jij hebt en de fans normaliter niet zien.

Marcel van DI-RECT, in de kleedkamer van Ahoy Rotterdam

2. De coulissen

Net voor een optreden begint staat de artiest vaak klaar in de coulissen van een concertzaal of festival om het podium te betreden. Je ziet gefocuste gezichten, gitaren worden last minute nog een keer gestemd, de koppen worden bij elkaar gestoken om elkaar op te peppen… Wederom mooie momenten om bijvoorbeeld close ups van te maken. Probeer de spanning te vangen!

Marcel van DI-RECT, in de coullisen vlak voor een optreden.

3. Crew

De artiest doet het werk niet in zijn of haar eentje. Dankzij de crew kan de artiest toffe shows geven! Vergeet dan ook niet om de crew die meewerkt op de foto te zetten tijdens bijvoorbeeld de opbouw, soundcheck of de show. Crewleden worden zelden op de foto gezet en iedereen vind het leuk om een foto van zichzelf te hebben tijdens het werk! Leuk voor de families thuis.

De crew van DI-RECT

4. Setlist

Een foto van de setlist is een mooi detail om mee te pakken. Veel fans proberen een setlist te krijgen na een show, wat maar voor een paar gelukkigen is weggelegd. Op een setlist wordt ook vaak de zaal en datum genoemd, op deze manier wordt je totale set foto’s ook rijker qua informatie. Zo’n foto kan achteraf voor de artiest goed van pas komen, bijvoorbeeld als cover van een Spotify playlist.

De setlist van DI-RECT in Ahoy Rotterdam

5. Individuele bandleden

Wanneer je de artiest gaat fotograferen, probeer dan ook te focussen op de overige bandleden en niet enkel de leadzanger. Het is leuk wanneer iedereen aan het eind van de show op z’n minst één foto van zichzelf heeft. Met name de drummer zit natuurlijk ver verstopt achter z’n drumstel, maar probeer er wat van te maken!

Toetsenist Matteo van DI-RECT

6. Interactie tussen bandleden

Artiest zijn en mogen optreden is leuk dus probeer ook het plezier tussen bandleden vast te leggen. Er zijn altijd wel momenten te vinden dat bandleden even bij elkaar komen ‘buurten’, gekke bekken trekken of breed glimlachen naar elkaar. Wees daar alert op!

Spike en Paul Jan van DI-RECT

7. Zaaloverzicht

Het is ook belangrijk om de context van een optreden te laten zien. Als de opdracht het toelaat, probeer dan een plekje achter in de zaal te bemachtigen waar je mooi zicht hebt op het publiek en het podium en schiet vanaf daar wat zaaloverzichten. Zo wordt gelijk zichtbaar in welke concertzaal de artiest staat op te treden. Staar je dus niet blind op close-ups van de artiest. 

Zeker wanneer je in opdracht van een poppodium fotografeert is dit belangrijk. De marketingafdeling wil namelijk wel beeld hebben waarop duidelijk ook hun zaal herkenbaar is!

DI-RECT in een uitverkocht Ahoy Rotterdam

8. Podium ontwerp

En in datzelfde kader, probeer ook een paar mooie medium-close foto’s te maken die goed laten zien hoe het podium eruit zag en hoe de band gepositioneerd stond op het podium. Dit draagt bij aan de context van de avond.

Het decor van DI-RECT in Ahoy Rotterdam

9. Verschillende perspectieven

Blijf niet alleen maar in de fotopit staan of enkel op het podium. Loop ook een keer de zaal in tussen het publiek, of kruip achter de drummer voor een overzichtsfoto als je daar toestemming voor hebt. Zoek diversiteit in de perspectieven zodat onderaan de streep je foto’s een totaal beeld geven van de sfeer en show.

DI-RECT in Ahoy Rotterdam

10. Verschillende dieptes

En om nog even in die hoek te blijven hangen, wissel ook af in type lenzen en dus je brandpuntafstand. Foto’s met een telelens geven een heel ander gevoel dan met een fisheye lens, dus zorg ook voor afwisseling daar in. Het fotograferen van wijd, medium en close-up helpen je om een completer verhaal te vertellen.

Toetsenist Matteo van DI-RECT

11. Special effects

Als je een concert mag fotograferen waar ook special effects gebruikt gaan worden, is het natuurlijk wel zo leuk als dit ook op de foto komt. Probeer er van te voren achter te komen wat er gebruikt gaat worden en wanneer het ingezet wordt. Zo wordt je niet verrast maar sta je precies op tijd, met de juiste instellingen en op de goede plek voor het perfecte shot!

DI-RECT in Ahoy Rotterdam

12. De buiging of groepsfoto

Sommige artiesten vinden het tof om met de zaal op de foto te gaan, vaak richting het einde van de show. Ben je met een artiest mee, overleg dan of ze deze wens hebben en wanneer ze dit willen doen. Zo wordt je niet verrast tijdens de show wanneer je net helemaal achterin de zaal staat voor een overzicht en je de zanger op het podium hoort zeggen; ‘Hey, we willen graag met jullie een groepsfoto maken!’

Bonustip: overleg met de licht technicus of hij het tegenlicht (wat richting het podium schijnt) uit wilt zetten en het zaallicht aan. Zo heb je geen licht wat tegen je lens in schijnt en is er zoveel mogelijk publiek te zien.

Willen ze geen geposeerde groepsfoto probeer dan de buiging vanaf het podium te fotograferen.

DI-RECT in Ahoy Rotterdam

Laatste puntje

Bovenstaande onderwerpen kunnen je inspiratie geven om een rijkere set aan beelden af te leveren aan de klant na een concert. Wees je er echter van bewust dat het soms zo kan zijn dat er niet meer van te maken is. Je bent bijvoorbeeld beperkt in je accreditatie, of je moet op een vaste plek achterin de zaal staan of je krijgt maar twee liedjes de tijd. Dat is niet erg, volgende keer beter!

Geef een reactie

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven

Sorry, je kunt geen tekst kopieren van deze website!