Het vinden van nieuwe klanten kan een grote uitdaging zijn als concert- en eventfotograaf. De markt is relatief klein en actief klanten van je collega’s afpakken is natuurlijk niet chique. Gelukkig zijn er verschillende manieren die je kunt gebruiken om jouw klantenbestand te laten groeien en jezelf op de kaart te zetten. Het staat klanten immers altijd vrij om naar jou toe te komen! Hier zijn enkele tips om je te helpen op weg te gaan:
1. Bouw een sterk portfolio op
Een goed portfolio is je visitekaartje. Zorg ervoor dat het jouw werk en kunnen laat zien, met nadruk op de soorten evenementen en fotografie waarin je gespecialiseerd bent. Dit doe je op jouw hoofdkwartier op het internet: je eigen website. Potentiële klanten willen zien wat je kunt, dus zorg ervoor dat je portfolio indruk maakt maar pas op voor de grens tussen tonen wat je kan en fake it till you make it. Een website vullen met (toevallige?) moneyshots kan elke fotograaf. Zorg dus dat je ook laat zien dat je binnen een project een bepaald niveau haalt.
2. Word actief op sociale media
Gebruik platforms zoals Instagram, TikTok, Threads en LinkedIn om je werk te delen en een following op te bouwen. Post regelmatig foto’s, deel je ervaringen, neem volgers mee behind the scenes en ga de interactie aan met je volgers. Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar kan ook leiden tot nieuwe klanten via mond-tot-mondreclame. Wees je er ook van bewust wie je op welk platform wilt aanspreken en wat je per platform wilt bereiken. Schrijf per kanaal eens voor je zelf op: wie is mijn doelgroep, wat wil ik aan hen laten zien, wat hoop ik uit dit kanaal te halen en is dat realistisch?
3. Ga netwerken
Ga naar evenementen, congressen en bijeenkomsten waar potentiële klanten of collega’s uit de industrie aanwezig zijn. Met name collega fotografen zijn geregeld op zoek naar vervangers of extra fotografen bij grotere opdrachten. Maak contact, deel je passie en (mocht je ze nog hebben) wissel visitekaartjes uit. Het opbouwen van relaties kan leiden tot samenwerkingen en nieuwe opdrachten.
4. Bied een unieke waardepropositie
Ontwikkel een onderscheidend kenmerk en specialisme dat jou onderscheidt van andere fotografen. Dit kan bijvoorbeeld jouw unieke nabewerkingsstijl, specialisatie in bepaalde genres of aanvullende diensten zoals videocontent of social media managing zijn. Zorg ervoor dat potentiële klanten weten waarom ze voor jou moeten kiezen. A jack of all trades is a master of none is een bekend gezegde. In sommige situaties wat overdreven, maar ik geloof wel dat het op vlak van fotografie helpt wanneer je een duidelijk specialisme hebt en nee tegen de rest durft te zeggen.
5. Investeer in online marketing
Overweeg om te adverteren op sociale media of zoekmachines om je bereik te vergroten en gericht potentiële klanten te bereiken. Dit kan een effectieve manier zijn om jezelf te promoten en nieuwe klanten aan te trekken. Echter, dit is ook een moeilijkere stap omdat het wat meer kennis vereist, plus het kost geld wat betekent dat je ook moet gaan nadenken of je return on investment de moeite waard is. Oftewel: het geld wat je erin stopt, verdien je dat ook weer terug?
6. Wees consistent en geduldig
Het opbouwen van je netwerk vergt heel veel tijd, aandacht en consistentie. Blijf werken aan je vaardigheden, blijf netwerken en blijf jezelf promoten. Wees geduldig en laat je niet ontmoedigen door tegenslag of afwijzing. Wat het ene jaar niet je kant op komt, kan het volgende jaar opeens er wel staan! Heb je hier wat meer inspiratie voor nodig, lees dan bijvoorbeeld eens het boek ‘Een Fan Per Dag’ van Jos Burgers. Dun boekje, grote letters… dat kun jij. 😉
De Grote Disclaimer
Mijn ervaring is dat het vinden van nieuwe klanten enorm gevoelig kan liggen in de muziek- en entertainmentindustrie. Een nieuwe klant voor jou, kan een bestaande klant van een ander zijn. Als een klant mij benaderd waarvan ik weet dat deze normaliter werkt met een collega fotograaf, dan vraag ik eerst waarom ze deze fotograaf niet hebben gevraagd. Daar kunnen verschillende antwoorden uitrollen: de fotograaf kan niet of ze willen niet meer met deze fotograaf werken. In het eerste scenario check ik even bij de fotograaf of deze daadwerkelijk niet kan en in het tweede scenario vraag ik de klant met klem om deze keuze ook netjes met de fotograaf te communiceren. Toen ik begon met fotografie heb ik met mijzelf afgesproken dat ik altijd mijn collega’s recht in de ogen wil kunnen blijven aankijken.