Bezoek een website van een willekeurig poppodium en je zult op de vraag ‘Mag ik fotograferen bij het concert?’ al snel dit antwoord krijgen:
“Het is niet toegestaan zonder toestemming professionele foto-, video- en audioapparatuur mee naar binnen te nemen. Consumentencamera’s worden wel toegestaan. Onder professionele foto- en filmapparatuur verstaan wij toestellen met verwisselbare lenzen en spiegelreflex camera’s. Sommige artiesten hebben liever helemaal niet dat je foto’s neemt, in dit geval zullen we dat op de avond zelf communiceren.” (Bron: TivoliVredenburg.nl, 2022)
Maar, jij ziet toch echt wekelijks foto’s langskomen op social media van verschillende concerten. Hoe hebben deze fotografen het voor elkaar gekregen om met hun professionele apparatuur naar binnen te mogen? In dit artikel zet ik de drie meest voorkomende routes uiteen.
Namens het podium.
Veel poppodia werken met een pool fotografen om alle concerten en evenementen die in hun poppodium plaatst vindt op de foto te zetten. Deze foto’s kunnen zij gebruiken op hun social media om bijvoorbeeld ticketkopers te bedanken voor hun komst en terug te blikken op het evenement.
Afhankelijk van de grootte van het poppodium, maar ook je eigen ervaring, zijn dit vrijwillige of betaalde opdrachten.
Ben je nog niet zo’n ervaren fotograaf, dan is deze route de beste keuze om je eerste stappen te gaan zetten. Jij krijgt je de ruimte en toestemming om meer ervaring op te doen en in ruil daarvoor loopt het poppodium loopt geen groot financieel risico.
Wil je een poppodium in jouw omgeving benaderen? Probeer dan in contact te komen met de Marketing en Communicatie afdeling. Zij maken over het algemeen hier de beslissing over.
Lukt het niet bij een poppodium? Probeer het dan iets kleiner bij een café of kroeg en bouw daar wat meer ervaring op om het vervolgens met een steviger portfolio op zak alsnog bij het poppodium te proberen.
Voor een mediaplatform.
Een andere manier is om in opdracht van een mediaplatform te fotograferen. Denk hierbij aan een online blog, krant of magazine. Deze route is wat moeilijker omdat je eerst een mediaplatform moet vinden wat jou op pad wilt sturen naar een concert om dat voor hen vast te leggen.
Heb je een mediaplatform gevonden wat met jou wilt werken? Dan ben je er helaas nog niet. Je zult vervolgens contact op moeten nemen met de concertzaal waar de artiest optreed om ‘persaccreditatie’ aan te vragen. Op de website van het betreffende poppodium is vaak een kopje ‘pers’ te vinden en daar kun je verdere contactgegevens vinden.
Bij grotere concerten zoals in de Ziggo Dome of in Ahoy zul je contact op moeten nemen met de ‘promotor’. Dat is de organisator van het concert. Dat is in Nederland in de meeste gevallen MOJO maar zo nu en dan ook Agents After All, Friendly Fire of Greenhouse Talent.
In dit geval maak je feitelijk met het poppodium of promotor een ruildeal: jij krijgt een ticket en toestemming om te fotograferen en het poppodium of promotor krijgt publiciteit voor het concert op het betreffende mediaplatform.
Om te starten kun je op zoek gaan naar lokale mediaplatformen zoals lokale kranten, online blogs of wellicht is 3voor12 actief in jouw regio.
Mee met een artiest.
De laatste optie en ook over het algemeen de lastigste: namens de artiest zelf fotograferen en dus met hem/haar mee op pad zijn. Wanneer je met een artiest mee bent, hoef je geen toestemming meer te vragen aan een poppodium. De artiest (of het management ervan) zal je naam op de crewlijst zetten en zo kun je via de backstage-ingang het pand betreden met je apparatuur. Niks aan ’t handje!
Nog een voordeel, je kunt je vrij bewegen door de zaal en je kunt ook vanaf het podium foto’s maken, mocht de artiest daar zelf akkoord mee zijn.
Om te starten kun je in je omgeving kijken of er beginnende artiesten zijn waar je bij kunt aanhaken. Zo kun je met elkaar mee groeien!