Het selecteren van je foto’s kan een flinke uitdaging zijn. Hoe scherp je selecteert bepaald hoeveel foto’s je uiteindelijk moet bewerken en aanlevert aan je klant. In deze post wil ik je wat handvatten geven over deze hoeveelheden. Ik deel je deze aantallen op basis van mijn ervaring in de praktijk. Het kan zijn dat dit over de jaren veranderd, misschien wordt je kritischer op je beeld of misschien wordt je juist een betere fotograaf en zijn steeds meer beelden goed genoeg.
Geen belofte
Sommige opdrachtgevers vragen hoeveel foto’s ze krijgen wanneer ze je inhuren. Ik geef dan altijd aan dat ik geen beloftes doe over de aantallen foto’s die ik lever. Ik ben namelijk teveel afhankelijk van andere factoren of ik die belofte kan waarmaken. Je kunt wel een aantal roepen, maar als het programma te wensen overlaat, het qua lichtomstandigheden erg moeilijk werken is en/of om een andere reden is het fotograferen erg moeizaam dan kun je deze belofte niet waarmaken.
De aantallen
Onderwerp | Aantallen afbewerkte foto’s | Toelichting |
Three songs no flash concert | 20-35 stuks | Eerste drie liedjes zonder flits vanuit de pit of vanaf de front of house |
Volledig concert | 40-75 stuks | Hele concert vastleggen vanuit de zaal |
Concert + backstage | 75-125 stuks | Vastleggen van backstage voorbereiding + hele concert vanuit zaal en vanaf podium voor een artiest |
Liveshow | 125-200 stuks | Concertavond met meerdere optredens en artiesten |
Festivaldag klein | 125-250 stuks | Een kleinschalig festival met diverse optredens op 1 à 2 podia + sfeer |
Festivaldag groot | 200-350 stuks | Een grootschalig festival met veel optredens op diverse podia + sfeer |
Kwaliteit boven kwantiteit
Zelf lever ik alle bewerkte foto’s die goed genoeg zijn, zonder een vast aantal af te spreken. Wat eruit springt, krijgt de klant. Soms geef ik vooraf een indicatie, bijvoorbeeld bij een nieuwe opdrachtgever, zodat de klant de juiste verwachtingen heeft. Kwaliteit stel ik boven kwantiteit, niemand zit te wachten op 50 close ups van een artiest. Je wil een goede samenvatting van de opdracht presenteren: close-ups, overzichten, publiek, sfeer, emotie, actie, et cetera. Die afwisseling is belangrijker dan het volume.