‘We hebben helaas geen budget, maar je krijgt wel veel zichtbaarheid.’ Deze zin zul je als concert- en festivalfotograaf nog geregeld gaan horen. Het klinkt aardig, maar van zichtbaarheid kun je natuurlijk niet de huur betalen. Toch zijn er slimme manieren om hiermee om te gaan zonder dat je de deur meteen dicht hoeft te gooien. Hoe ga je om met klanten zonder budget?
Vraag door
De eerste stap is om door te vragen wat er eigenlijk precies bedoeld wordt met geen budget. Soms wordt er mee bedoeld dat er geen €1000 klaarligt, maar wel bijvoorbeeld €200. De vraag: ‘Wat is er voor jullie wel mogelijk?’ zorgt dat je in ieder geval een goed beeld van de situatie krijgt.
Levert het je iets op?
Wanneer er weinig of geen budget is, betekent het niet dat het per definitie een slechte opdracht is om te doen. Er zijn immers opdrachten die daadwerkelijk goed zijn voor je zichtbaarheid, of je een unieke ervaring bieden of misschien zijn er achteraf mogelijkheden om de beelden alsnog te kunnen verkopen aan derden. In zo’n geval is het gratis uitvoeren van de klus een investering in je eigen onderneming.
Beschouw het als hun probleem
Sommige (brutale) opdrachtgevers kunnen je de indruk geven dat het opeens ook jouw probleem is wanneer er geen budget is. Bedenk in het vervolg maar dat ‘een budget’ vaak ook maar gewoon een Excel-bestandje is wat iemand heeft ingevuld aan het begin van het jaar. Dat is het probleem van de opdrachtgever, niet van jou als fotograaf.
Vriendelijk nee zeggen
Gratis werken moet een bewuste keuze zijn, niet iets waar je ingekletst wordt. Soms is de conclusie dat de opdracht simpelweg niet meer geschikt is voor jou als fotograaf. Je kunt dan tegen de opdrachtgever zeggen dat je niet meer werkt in ruil voor zichtbaarheid, maar je graag meedenkt over een oplossing binnen hun mogelijkheden. Misschien ken je een collega fotograaf die deze klus voor hem/haar portfolio wel goed kan gebruiken en kun je deze aandragen. Zo heb je onderaan de streep punten gescoord bij de klant, een collega blij gemaakt en ben je trouw geweest aan je eigen onderneming.
Dikke tip
Zelf vond ik het boek ‘Geef Nooit Korting’ van Jos Burgers enorm leerzaam als het aankomt op deze onderhandeling. Ik raad elke freelancer aan om dit boek aan te schaffen en te lezen. Het maakt onderhandelen daarna een stukje makkelijker omdat je opeens begrijpt hoe de dynamiek werkt.