Hoe bepaal je jouw tarief?

Het bepalen van je tarief is in het begin één van de lastigste dingen en het voelt ook vaak ongemakkelijk, want ja: hoeveel ben je eigenlijk waard en hoeveel is een klant bereid om te betalen? Ik zal je proberen wat handvatten te geven.

Eerst even dit

Ik ben van mening dat je als fotograaf niet vanzelfsprekend recht hebt op betaald werk. Fotografie, en zeker concert- en festivalfotografie, is geen eerste levensbehoefte maar een luxeproduct. Het is een dienst die iemand alleen afneemt als het waarde toevoegt voor hem of haar en wat die waarde precies is verschilt per opdrachtgever. De ene band heeft er geen cent voor over, de ander ziet het als essentieel onderdeel van hun marketing. Dat betekent dus ook dat er geen universele ‘fair price’ bestaat in mijn optiek: de markt bepaalt wat jouw werk waard is, je kunt hooguit ja of nee zeggen. Dat klinkt misschien hard, maar het helpt wel om je tarief nuchter te bekijken.

De drie bouwstenen

Dit zijn de grofweg drie onderdelen waar je jouw tarief mee op kunt bouwen. Je probeert tot een uurprijs te komen waarmee voor jouw gevoel deze drie punten eerlijk gewaardeerd worden.

  1. Je tijd (hoeveel uur ben je bezig met fotograferen, selecteren, bewerken, reizen, mailen, etc.)
  2. Je waarde (wat voor opdrachtgever is het, wat doen ze met je beeld?)
  3. Je kosten (denk aan apparatuur, software, reiskosten, verzekeringen, boekhouder, belasting, salaris)

‘Dus als ik heel veel kosten maak, kan ik dat doorfactureren?’ Nee, zo makkelijk is het nou ook weer niet. Het feit dat je dure spullen koopt is wederom geen rechtvaardiging om gelijk een flink uurtarief te hanteren. Maar als je op het punt komt dat je wil kunnen leven van fotografie zul je een uurtarief moeten hanteren die al je kosten dekt, anders heb je geen rendabele business.

Eerst investeren

De realiteit is dat je als concert- en festivalfotograaf eerst flink moet investeren. Ten eerste in apparatuur, je hebt immers een camera nodig en lenzen. Maar ook in ervaring. Als starter gaat dat zelden gepaard met dikke facturen. In je opstartfase zul je geregeld opdrachten gratis doen om deze ervaring op te doen, mensen te leren kennen en je portfolio uit te breiden. Met je portfolio kun je immers ‘je waarde’ bewijzen richting toekomstige klanten.

Een concrete indicatie

Onderstaande tabel geeft je een indicatie van uurprijzen voor concert- en festivalfotografen op basis van ervaring. Deze tarieven zijn bedoeld als een grove richtlijn en kunnen varieren afhankelijk van je reputatie, opdrachtgever, mate van exclusiviteit et cetera. Dit overzicht kan helpen om een gevoel te krijgen bij wat je werk waard zou kunnen zijn als je het omrekent naar uren.

Uurprijzen – Concertfotografie

ErvaringsniveauGemiddelde uurprijs (ex btw)Toelichting
Starter / beginnend€0 – €35Vaak vrijwillig, in ruil voor toegang of alleen reiskostenvergoeding.
Semi-professioneel
€35 – €65
Kleine opdrachtgevers of bands met een beperkt budget.
Professioneel€65 – €100Marktconform voor media of gevestigde artiesten.
Expert / Gespecialiseerd€100 – €150+High end opdrachten, snelle levering, grote artiesten.

Uurprijzen – Festivalfotografie

ErvaringsniveauGemiddelde uurprijs (ex btw)Toelichting
Starter / beginnend€0 – €25Vaak vrijwillig, in ruil voor toegang of alleen reiskostenvergoeding, voor portfolio
Semi-professioneel
€25 – €50
Lokale en regionale festivals met beperkte middelen.
Professioneel€50 – €85Nationale festivals met budget.
Expert / Gespecialiseerd€85 – €125+Grote festivals met hoge eisen.

Deze uurprijzen zijn gebaseerd op een volledig project, dus inclusief briefing, reistijd, fotograferen, selectie en nabewerking. In de praktijk is het verstandiger om vanuit de uurtarieven een projectprijs voor te stellen richting de klant. Bij snel en effectief werk snijd je jezelf niet in de vingers (want minder uur = minder geld) maar haal je er juist een voordeel uit.

In 2016 startte ik 'per ongeluk' met concertfotografie als stagiair bij een groot Nederlands boekings- en managementkantoor in Amsterdam. Onderhand is dat uit de hand gelopen en werk ik fulltime voor de grootste productie-, media-, en corporate bedrijven in Nederland om hun live producties vast te leggen.
Berichten gemaakt 20

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven

Sorry, je kunt geen tekst kopieren van deze website!